BluePink BluePink
XHost
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.
BuiltWithNOF
DRAPERIE AUTOMATA

    

     Un proiect interesant si de nelipsit pentru cei care-si doresc o casa cat mai autonoma este o draperie automata. De fapt aceasta placa electronica poate sa comande aproape orice in functie de anumiti senzori: o usa de garaj, o poarta, o incuietoare, jaluzele, un fierbator pentru ceai sau cafea, un aparat care sa hraneasca pestii din acvariu, etc. Avantajele sunt multiple: comoditate, mai putin stress, fara teama de a uita ceva.

    

     Schema electrica porneste de la un microcontroller ATmega8. Are doua moduri de functionare automat si manual din aproape ORICE TELECOMANDA cu infrarosu. Microcontrollerul este capabil sa memoreze oricare doua taste ale unei telecomenzi. Semnalul este primit de receptorul infrarosu TSOP1736, si decodificat de catre program. Comenzile primite de la telecomanda au prioritate fata de functionarea automata: astfel, daca seara, cand intensitatea luminii scade sub nivelul stabilit, daca se comanda deschiderea draperiei, functionarea automata nu mai intervine pana la schimbarea intensitatii luminii, adica dimineata.

     Nivelurile de inchidere, deschidere, se regleaza din potentiometrele R13 si R12. Intern, in program mai exista un prag de intensitate(de obicei la jumatate din nivelul maxim) in functie de care se face prioritizarea comenzilor din telecomanda respectiv automate.

     Intensitatea luminii este masurata cu o fotocelula de dimensiuni reduse, care se gaseste de obicei la calculatoarele de buzunar.

       Cele 2 comenzi de inchis/deschis sunt memorate in EEPROM, deci se mentin chiar si in cazul in care este intrerupta alimentarea sistemului. In cazul in care se doreste deschiderea draperiei doar pana intr-o anumita pozitie, este suficient sa se apese o singura data unul din cele doua butoane(functia STOP).

   Pe placa electronica exista 4 butoane:inchis,deschis, invatare si RESET.

   Butonul de RESET este pentru a scoate sistemul dintr-o anumita stare si sa-si reia ciclul de rulare.

   Butonul de invatare este cu sau fara retinere, insa e mai comod sa fie cu, deoarece trebuie practic apasate 3 butoane incluzandu-l si pe cel al telecomenzii. Cand este apasat simultan cu unul din cele 2 butoane(inchis/deschis) atunci memoreaza o tasta apasata de la telecomanda. Dupa memorare butonul de invatare trebuie deschis.

   In cazul unei draperii , aceasta trebuie sa se opreasca la captul cursei, limitare facuta cu doi senzori mecanici de contact- cu parghie. Acesti senzori au fost conceputi sa fie in paralel cu butoanele de pe placa INCHIS/DESCHIS, desi microcontrollerul mai avea disponibile suficiente intrari/iesiri.

   Pentru actionarea motorului/motoarelor draperiei se folosesc niste relee alimentate la 5V, ca intreg sistemul. De asemenea si motoarele pot fi alimentate tot la 5 V, deoarece pentru o draperie niste motoare mici cu reductor sunt suficiente. Evident ca exista si niste leduri martor pentru fiecare actiune.

    

     Alte elemente clasice sunt conectorii de programare, cei de alimentare, eventual si un circuit de stabilizare de 5V.

Releele sunt alimentate prin intermediul tranzistoarelor de la sursa si nu din microcontroller. Un releu consuma aproximativ 30mA, intregul sistemul ajungand la maxim 80mA. Placa prototip contine si subcircuitul de transmitere seriala a datelor prin intermediul max232, ce se poate gasi aici.

 

                   Proiectul final                                                                                   Diferite telecomenzi testate

 Programul realizat in C exista in doua variante, una imposibil de inteles :) si una putin optimizata. Prima varianta ofera si posibilitatea transmiterii datelor pe portul serial pentru verificarea rularii normale a programului.  

    

   Firmware C nedescifrabil:->               HEX:->

   Firmware C optimizat      :->             HEX:->